Sećate se sigurno da smo pre nekoliko meseci pričali o tome da Parking servis nema pravo da kažnjava građane za parkiranje. Tada smo konstatovali da bi, ako bi se poštovao zakon, svi građani koji su platili kazne do tog trenutka trebalo da dobiju svoj novac nazad, ali naravno to se nije dogodilo. Podsetimo:
Todorić je smatrao i da bi „Parking servis” trebalo da vrati novac građanima koji su proteklih godina platili doplatnu kartu, jer u Zakonu o osnovama bezbednosti saobraćaja nije bio predviđen prekršaj za neplaćanje usluga parkiranja u tačno vremenskom periodu.
Takođe, čitav taj termin “doplatna karta” vrlo vešto izbegava pojam “kazne za parkiranje”, no nakon godina i godina naplate iste, Ustavni Sud je rekao da to tako više ne može, pa se tražilo alternativno rešenje. I ono je, zahvaljujući trustu genijalaca na čelu kojekakvih saobraćajnih ustanova i agencija, pronađeno. Zove se (drums please!) – DNEVNA karta.
Šta to znači u praksi? Dnevna karta je zapravo Doplatna karta. Košta isto, 1870 dinara (bavićemo se i time kasnije) a vala i ima sve karakteristike doplatne karte. Ako prekoračite ostajanje u nekoj zoni više od dozvoljenog broja sati u toj zoni, kontrolor će vam na šoferci ostaviti “dnevnu kartu”. Vi imate rok od 8 dana da je platite, a nakon tog perioda ide kamata i komunalna taksa i šta god na sve to. Znači, isto kao doplatna karta, pošto je i ona omogućavala, ako vam je zakači kontrolor, da na tom mestu ostanete do kraja dana.
Koliko je meni poznato, kada neko kupuje DNEVNU kartu, umesto pojedinačne ili “satne”, bilo gde na planeti u bilo kojoj ustanovi, onda je ona JEFTINIJA PO SATU odnosno jedinici mere nego kada se uzima na sat. Recimo, sat vremena vožnje prevozom u nekom većem gradu je na primer 2 evra, ali dnevna karta je 10 evra a ne 48 (24 x 2 evra). Međutim, u našem slučaju, to je skroz drugačje! Pre svega, dnevnu kartu ne možete da kupite kod kontrolora, već on mora da vam je sam izda kada prekoračite ostajanje u zoni. To znači da prvo platite oko 120 dinara za to što ste bili u zoni i onda dobijete tu doplatnu od 1870 dinara. Ona vam važi do 21h tog dana, odnosno 14 sati. To tako znači da vas jedan sat košta ni manje ni više nego 133,57 dinara! Situacija je još gora kad dodate i onih 120 dinara koje ste već platili pa oduzmete taj broj sati od maksimalnog dnevnog trajanja parkinga i dobijete još gore proseke. To znači da vas dnevna karta košta tri puta više po započetom satu od redovnog plaćanja parkinga u nekoj od zona! I šta se uopšte događa sa tim novcem kojeg ste već dali za karte po satima? Ako je DNEVNA karta 1870 dinara i važi 24h, od koga korisnik može da potraži nazad tih od 50 do 200 dinara (u zavisnosti od zone i trajanja parkiranja) koje je dao na plaćanje parkinga u zoni? A, podsećam još jednom, ako želite da kupite dnevnu kartu na početku dana, to ne možete da uradite, već morate da je “zaradite” od kontrolera tako što nećete platiti parking pa će vam on istu zakačiti na šoferku. W-T-F?
To se može pravdati time da se na taj način destimuliše parkiranje u centralnim zonama i to bi donekle imalo smisla da se Parking Servisu pare nisu osladile, pa su ne samo odlučili da svoje zone prošire na skoro sve delove grada, gde pre njihovog dolaska nije bilo problema sa parkiranjem (tobože na zahtev žitelja tih delova grada), a em to što se dnevna karta plaća baš i u tim delovima grada. Znači, ako ste se parkirali na rubovima Zvezdare gde postoji zona i ostanete duže od predviđenog vremena, dobićete dnevnu kartu od 1870 dinara zbog toga što na taj način Parking Servis i gradska vlast destimulišu zakrčenje centralnih gradskih opština i gradskog jezgra.
Iskreno, iznenađuje me da je ta vest u narodu prošla bez previše halabuke, kada je ovo najjasnije moguće varanje naroda koje je ikada izvedeno u novijem periodu. Prvo je godinama unazad išla priča da se kazne tj. doplatne karte ne moraju plaćati, ljudi su to obarali na sudu, čitava stvar je ličila na šaradu, da bi onda ti carevi organizacije funkcionisanja grada uradili tek toliko da promene ime Doplatnoj u Dnevna karta i tako “završe posao”. Mene to iskreno podseća na “reket”. Nije da vam krimosi dođu u restoran i kažu “Daj nam 1000 evra da ti ne bismo sve polupali i pokrali” nego kažu “Dobar dan gospodine, mi izvoljevamo 1000 evra da bismo vršili fizičko-tehničko obezbeđivanje Vašeg pravnog lica i objekta u renti i/ili vlasništvu”.
Da ne govorimo da su i dalje ostale sporne stavke oko toga da li Parking Servis odgovara za vaše vozilo kada ste parkirani na parking mestu i možete da ga tužite ukoliko vam ga neko ukrade ili ošteti, pa do zapravo prilično realnih stvari kao što su ta da niko ne sme da daje podatke o vama bilo kome osim ako to nisu istražni organi i ako ste načinili krivično delo, a Parking servis tako uredno bez bilo čije dozvole dobija podatke o vlasniku vozila kako bi vam na kućnu adresu poslao informaciju da morate da platite doplatnu kartu.
Naravno, 1870 dinara koje iovako nikada neće platiti neće biti teret na vratu onima koji zaposednu parking mesta svojim skupim automobilima sa tablicama koje najčešće nisu iz Srbije, ali ni to ne bi bio problem kada bi neko od njih izvukao tih 20ak evra, pa da makar neke koristi imamo od svega. Ovako će Parking servis i dalje da puni budžet od građana koji nisu baš platežno sposobni, a ono što je zanimljivo jeste da, pošto nije u pitanju kazna niti prekršaj, sav novac doplatne karte ide upravo Parking servisu. Gde posle te pare idu, ko bi ga znao, ali siguran sam da je dobra namera u pitanju, a sto posto dosta daju i u dobrotvorne svrhe!
Vidim već da i ova odluka biva promenjena kroz jedno godinu dana, dok se skupi još malo para, a na kraju krajeva, idu izbori, možda bude i ranije, mada nikako nisam optimista da će nova vlast odustati od ovako “slatkih” para koje mogu da ubiraju od naroda. A Parking servis će nam biti tema i narednih dana, a do tad, bacite komentar ako imate!